Skip to main content
21.02.2025

[Translate to English:] Lessons learned from Model Projects Smart Cities

I

A total of 73 cities, municipalities and regional associations have developed a variety of digital services in almost 20 fields of action and are implementing them as part of the Smart Cities model projects. They are funded by the Federal Ministry of Housing, Urban Development and Building (BMWSB).
Since 2019, urban and regional planning in numerous German cities and municipalities has become more digital, more sustainable and therefore more future-proof. The pilot projects from the first and second seasons in particular are now approaching the finishing line. Both the development of smart city strategies and the implementation of the planned measures and projects are a challenging path and are not free from the influence of internal and external factors.
What exactly can other German cities and municipalities learn from the experiences of the 73 pilot projects? What has been successful and where have there been obstacles and difficulties? Sharing experiences and looking beyond one's own ecosystem are also explicitly part of the funding program. This process is actively supported by the coordination and transfer office (KTS) using numerous formats and research. Ongoing evaluation is also part of the overall approach of the pilot projects. The first interim results are now available, which summarize the most important findings and should enable municipalities - including those not receiving funding - to adopt tried-and-tested solutions and avoid misalignments. 


The evaluation of funding phases 1 to 3 of the “Model Projects Smart Cities” (MPSC) funding program based on three criteria has produced some important findings (selection):
1. It takes time: smart city is a complex topic field with special requirements for assessment and participation 
2. Requirements of the funding program: the novelty of the funding program and the late start of the KTS were challenging for the municipalities
3. Smart city is “translation work”: the level of abstraction is difficult to understand for many people, added value needs to be explained and only becomes visible later.
4. High expectations and quick wins: complex award procedures and cooperation agreements make it difficult to realize real implementations quickly.
5 Smart City is a cross-sectional task: working for Smart City requires new forms of organization within the administration, whether as a new responsibility in the administration itself or as a new organization
6. Competence building as a success factor: teams must be able to work in a multidisciplinary and cross-sectoral manner

Further Information (in German):

Understanding smart cities:The ten most important lessons from the Smart Cities model projects
Evaluation of funding phases 1 to 3

 

 


Die Evaluation der Förderstaffeln 1 bis 3 des Förderprogramms "Modellprojekte Smart Cities" (MPSC) anhand von drei Kriterien hat einige wichtige Erkenntnisse (Auswahl) hervorgebracht:


1.    Es braucht Zeit: Smart City ist ein komplexes Themenfeld mit besonderen Ansprüchen an Bestandsaufnahme und Partizipation 
2.    Anforderungen des Förderprogramms: die Neuartigkeit des Förderprogramms sowie der späte Start der KTS waren herausfordernd für die Kommunen.
3.    Smart City ist „Übersetzungsarbeit“: Die Abstraktionsebene ist für viele schwer greifbar, Mehrwerte sind erklärungsbedürftig und erst später sichtbar.
4.    Hohe Erwartungen und Quick-Wins: komplexe Vergabeverfahren und Kooperationsvereinbarungen erschweren die schnelle Sichtbarkeit von reellen Umsetzungen.
5.    Smart City ist eine Querschnittsaufgabe: die Arbeit für Smart City erfordert neue Organisationsformen innerhalb der Verwaltung, ob als neue Zuständigkeit in der Verwaltung oder als neue Organisation
6.    Erfolgsfaktor Kompetenzaufbau: Teams müssen sich multidisziplinär aufstellen und sektorübergreifend arbeiten können

Weiterführende Informationen und Evaluierungsberichte

Smart Cities verstehen: Die zehn wichtigsten Lektionen aus den Modellprojekten Smart Cities
Evaluation der Förderstaffeln 1 bis 3
 

TeilenShare
07.02.2025

Reallabore öffnen ihre Türen

Vom 30.06. bis 06.07.2025 findet bundesweit die Aktionswoche des offenen Reallabors statt. Sie wird vom Netzwerk Reallabore der Nachhaltigkeit und der Gesellschaft für transdisziplinäre und partizipative Forschung (GTFF) organisiert und kuratiert.

Read more

31.01.2025

Neuer Report: Startups als Treiber für die Verwaltung

Die Senatsverwaltung für Wirtschaft, Energie und Betriebe hat den Report „Berlin als Standort der Ermöglichung für GovTech- und CivicTech-Startups“ veröffentlicht, der das Potenzial von Startups für die Digitalisierung und Effizienzsteigerung der Berliner Verwaltung beleuchtet.

Read more

31.01.2025

"Mobil auf Deine Weise" - Citizen-Science-Studie sucht Teilnehmende

Im Rahmen des Forschungsprojekts Amber (TU Berlin und IÖW) sollen die speziellen Bedürfnisse und Herausforderungen von mobilitätseingeschränkten Personen untersucht werden.

Read more

03.01.2025

Wettbewerb Klimaaktive Kommune ruft zur Einreichung 2025 auf!

Gesucht werden erfolgreiche, wirkungsvolle und innovative Klimaschutzprojekte aus deutschen Städten, Landkreisen und Gemeinden.

Read more

02.01.2025

Once again the time has come - apply now for the “Green Buddy Award 2025”!

In 2025, the Tempelhof-Schöneberg borough office is again looking for Berlin companies with exceptional projects and ideas in the field of environmental protection and sustainability. The Green Buddy Award 2025 will once again award prizes in the 6 established categories.

Read more

18.10.2024

Der Standard für Urbane Digitale Zwillinge ist da!

Das Deutsche Institut für Normung (DIN) hat einen neuen Standard für Urbane Digitale Zwillinge veröffentlicht. Dieser Standard markiert einen bedeutenden Schritt in der Digitalisierung von Städten und Kommunen und bietet eine einheitliche Grundlage für die Entwicklung und Implementierung digitaler Zwillinge in urbanen Räumen.

Read more